۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

فلکس کفش اسکی

 

     ارتباط بدن شما ( پا ) با اسکی توسط کفش اسکی انجام می شود و انتخاب صحیح کفش و فلکس کفش در کیفیت فعالیت اسکی کردن شما نقش دارد.

     معنی فلکس کفش : معنی عملی فلکس کفش عبارت است از ، به مقدار خم شدن تکه بالایی کفش اسکی به سمت جلو می باشد . میزان انعطاف لایه خارجی کفش ، لست یا عرض کفش ، انعطاف اتصالات کفش و همچنین قدرت بند های کفش اسکی و خم شدن قسمت بالای کفش به جلو و همینطور زاویه قرارگیری ساق کفش نسبت به تکه پایینی کفش ، میزان فلکس را مشخص میکند ، که بر اساس عدد شماره گذاری می شود.
اعداد فلکس از ۵٠ تا ١٣٠ می باشد که ١٣٠ مخصوص کفش های مسابقه می باشد.

      فلکس کفش با اعدادی بر روی کفش مشخص می باشد و این اعداد بر اساس استاندارد خاصی اعلام نمی شود و بر اساس گزارشات ساخت هر کفش در آن شرکت سازنده می باشد . در نتیجه فلکس اعلام شده توسط یک کارخانه سازنده کفش با کارخانه دیگر یکسان نمی باشد.

      بهترین راه برای تشخیص میزان فلکس کفش ، پوشیدن کامل کفش و خم کردن ساق پا به جلو می باشد و مقایسه فلکس کفش ها از این طریق می باشد .

       دو فاکتور اصلی تعیین کننده فلکس کفش سختی لایه خارجی پلاستیکی و عرض کفش یا همان last می باشد. در نتیجه اگر کفشی عرض کمتری داشته باشد کفش خشک تَر و با انعطاف کمتری می باشد. برای مثال کفشی با عرض ٩٨ و فلکس ١٠٠ خشک تَر از کفشی با فلکس ١٢٠ و عرض ١٠٢ می باشد.

     انتخاب فلکس کفش بستگی به روش اسکی کردن و سطح اسکی شما و وزن و قد شما دارد .وزن و قد نقش زیادی در انتخاب فلکس کفش دارد بطور مثال شخصی با وزن زیاد و قدرت بدنی کم احتیاج به فلکس بالاتر کفش نسبت به شخصی با قدرت بدنی بالا و وزن کم دارد.
بطور کلی سه دسته فلکس بصورت مجزأ برای آقایان و خانم ها ارائه می شود .

انتخاب صحیح فلکس کفش :
     توجه داشته باشید انتخاب صحیح فلکس کفش تنها بکار بردن اعداد فلکس کفش و جداول تقسیم بندی نمی باشد و این جداول و اعداد فلکس ، تنها دسته بندی کفش های اسکی  را محدود کردن انتخاب کفش مناسب از بین انواع و أقسام کفش ها می باشد .
انتخاب فلکس مناسب کفش اسکی به امتحان عملی و مقایسه چندین کفش امکان پذیر می باشد .
میزان فلکس کفش علاوه بر سختی لایه پلاستیکی کفش ، به ضخامت لایه خارجی ، قدرت اتصالات کفش ،تعداد بند های کفش ، زاویه قرارگیری ساق کفش و حالت طراحی کفش بستگی دارد.


      برخلاف تفکر عموم ، انتخاب فلکس مناسب بر اساس میزان خم کردن پا به جلو می باشد و زاویه قرارگیری ساق کفش نسبت به پنجه کفش مهم می باشد.

      اسکی باز های ماهر به سرعت و دقت عملکرد کفش های اسکی احتیاج دارند و کفش های با فلکس بالاتر دارای دقت عملکرد بیشتر بوده ، در مقابل ، کفش های فلکس پایینتر نرم تَر بوده و فشار وارد شده به کفش را بیشتر جذب می کنند

    در نظر داشته باشید کفش اندازه پای شما در انتقال نیرو به اسکی تأثیر بیشتری از کفش گشاد با فلکس بالا دارد

    متناسب نبودن فلکس کفش با چوب اسکی شما باعث پایین آمدن تکنیک شما می شود و همچنین فلکس کفش باید بر اساس میزان توانایی شما انتخاب شود

     کفش های با فلکس بالا به این معنی می باشد که محدود حرکتی ساق پا به سمت جلو و عقب کم شده و انتخاب نادرست فلکس بدون توجه به توانایی اسکی باز باعث میشود که اسکی باز قدرت کافی ، برای خم کردن ساق اسکی را نداشته باشد و باعث افتادن وزن به عقب در اسکی باز شود . در نتیجه یکی از دلایل وزن عقب در اسکی باز ها انتخاب نادرست فلکس کفش اسکی می باشد. به همین دلیل فلکس کفش اسکی را بر اساس توانایی خود و بیومکانیک بدنی خود انتخاب کنید.

    در طرف مقابل اسکی باز های دیگر توانایی بالایی برای انتقال وزن خود به جلو عقب دارند و در این حالت کفش با فلکس بالا ، محدود کننده حرکات بیش از حد اسکی باز به جلو عقب می باشد و باعث ثابت بیشتر اسکی ها در حین حرکت می شود.

در جدول زیر نحوه انتخاب کفش اسکی بر اساس فاکتور های لازم ارائه شده است.

توجه داشته باشید در هر قسمت فلکس مشخص شده به صورت رنجی از حداقل و حداکثر آن قسمت ارائه شده است . 

در این حالت قد و وزن شخص نیز در انتخاب فلکس در این رنج تاثیر دارد ، بدین صورت که شخص با قد و وزن بیشتر باید انتخاب فلکس حداکثر در آن قسمت را داشته باشد.

 

___________________________________________________________________

تهیه و تنظیم: سید سیروس جعفری

مدرس آلپاین فدراسیون اسکی

 

 

 

___________________________________________________________________

ویرایش: رضا گلبازحق

مربی درجه ۳ اسکی آلپاین

 

 

 

____________________________________________________________________

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *