۲۵ آبان ۱۳۹۸

اژدهایی بنام برف کوب

  هیچ وقت وجود ماشین های دیزلی پر سر و صدا و آلوده کننده هوا در محیط آرام کوهستان قابل قبول نمی باشد ولی برف کوب یکی از استثنا ها می باشد.

    ماشین های برف کوب یکی از ادوات ضروری پیست اسکی می باشد در صورت فقدان آن از محبوبیت آن پیست می کاهد و لذت اسکی کاسته می شود.

    عمل آماده سازی پیست اسکی شامل مراحل متعددی می باشد که مهم ترین این اعمال کوبیدن برف مسیر اسکی می باشد . این عمل برای اسکی کردن بسیار مهم بوده و نیاز به مهارت خاصی جهت هدایت ماشین برف کوب و آشنایی به تمامی نقاط پیست و حتی به نوع برف دارد.بطوریکه در محلی به درستی برف کوبیده نشود تا پایان فصل اسکی در آن نقطه برف شرایط مناسبی ندارد. بطور کلی زمان کوبیدن برف بعد از تعطیلی پیست می باشد که دلیل اصلی آن برخورد نکردن اسکی بازان با برف کوب می باشد و همچنین باز سازی مناطقی که بیشتر تحت استفاده قرار گرفته.

   همانند تمامی دخالت آدمی در طبیعت کوبیدن برف نیز اثرات تخریبی در محیط ایجاد می کند. بصورتی که برف فشرده شده تداوم بیشتری پیدا کرده و همچنین دیرتر آب شده و به پوشش گیاهی زیر مناطق کوبیده شده آسیب می رسد .با این وجود این وسیله همچنان محبوب اسکی بازان می باشد.

کارخانه معروف kassbohrer  از اصلی ترین تولید کننده های ماشین های برف کوب می باشد که به نام Pistenbully معروف می باشد و ماشین های موجود در ایران از این نوع می باشند.

      در سالهای اخیر دستگاه های برف کوب پیشرفت های قابل توجهی نموده که در شرایط و بستر های متنوع قابلیت اجرای عملکرد های گوناگون را دارا می باشد. از مهمترین این پیشرفت ها طراحی در ساختار دستگاه های برف کوب و تعویض ابزار های برف کوب می باشد که برای اجرای ساختار های متنوع در بستر پیست مناسب می باشد

 

این ابزار جهت ساخت پیست halfpipe طراحی شده است که با داشتن جک های هیدرولیکی و همچنین قابلیت تعویض در ابزار امکان آماده سازی halfpipe متنوع ، بوجود آمده است.

شرکت های سازنده در ساخت ماشین های برف کوب پا را فراتر گذاشته اند و ماشین های برف کوب ترکیبی ابداع کرده اند که باعث افزایش کارایی آنها شده نمونه آنها استفاده از لودر در پشت ماشین های برف کوب می باشد که در شرایط متنوع قابل بهره برداری می باشد

ر رشته های مختلف اسکی احتیاج به بستر های برف مربوط به همان رشته می باشد برای مثال اسکی بازان رشته نوردیک یا صحرا نوردی احتیاج به برف کاملا کوبیده و در شرایطی یخ زده می باشد. و در شرایطی اسکی باز در حالت gliding می باشد

     شیار های ایجاد شده در برف برای ذخیره انرژی کاملا نیاز و مهم می باشد که با استفاده از ابزار مخصوص این کار در ماشین برف کوب این نیاز مرتفع می شود.

     دستگاه های طراحی شده جدید توانایی های  دستگاه افزایش پیدا کرده است . همانطور که می دانید شیب های پیست اسکی در درجات تعریف شده ای قرار دارند که افزایش در مقدار شیب برای کوبیدن آن توسط دستگاه های برف کوب محدودیت های وجود دارد . برای مثال در پیست شمشک تهران در قسمت دیواره به علت شیب زیاد دستگاه های برف کوب البته! قدیمی ایران توانایی کوبیدن آن منطقه را ندارد با این وجود در سال های گذشته با حرکت ابتکاری دستگاه برف کوب بوسیله سیم بکسل به پایه بالابر بسته می شده و برف دیواره کوبیده می شده است . با این وجود ضعف های نیز در این نحوه برف کوبی نیز وجود دارد. آخرین مدل دستگاه های برف کوب نیز از این ابتکار استفاده کرده اند و بر روی دستگاه وینچ پر قدرتی نصب شده است تا امکان برف کوبی در شیب های زیاد نیز میسر شود

     این مدل از دستگاه ، توانایی برف کوبی در شیب های ۴۵ درجه را نیز داراست و با موتور ۱۲۸۰۰ سی سی خود که طراحی کارخانه مرسدس بنز می باشد و توانایی تولید ۴۰۰ اسب بخار را داراست و با کمک وینچ با کشش ۴۰ کیلو نیوتن توانایی برف کوبی در تمامی شیب های تند را داراست. با این وجود ماشین های پورشه یا ماشینهای سواری دیگری توانایی تولید اسب بخار بیشتری  را دارا می باشند و موتور ماشین برف کوب منحصر بفرد نمی باشد ولی تفاوت در گیربکس این دستگاه می باشد که این قابلیت را به دستگاه داده که وزنی معادل ۹۵۰۰ کیلو گرم را در شیب های تند برفی به راحتی به بالا هدایت شود . 

    کوبیدن و آماده سازی بستر فقط به فصل سرما و برف محدود نمی شود در فصل گرما در کنار ساحل نیز به این گونه آماده سازی نیاز می باشد که کارخانه kassbohrer با تولید دستگاه های شن کوب از فروش در فصل گرما نیز برخوردارند.

کارخانه های متعددی به تولید دستگاه های برف کوب مشغولند ولی هیچ کدام به معروفیت و تولید کارخانه kassbohrer نمی رسند. به طوری که در حال حاضر تعداد ۱۵۰۰۰ دستگاه در ۵۰ کشور دنیا در حال استفاده می باشد که تعداد ۸۰ عدد از آنها در سفر های اکتشافی در قطب مورد استفاده قرار می گیرد.

     گستره استفاده از دستگاه های برف کوب به قدری افزایش یافته که در کشور ژاپن از دستگاه های برف کوب به عنوان بالابر برای انتقال اسکی بازان استفاده می شود  و از دستگاه های بالابر استفاده نمی شود که هدف از این کار کمترین تاثیر و تخریب در محیط می باشد البته دستگاه های استفاده شده از نظر شکل و شمایل با دستگاه های برف کوب متفاوت می باشد و از کابین های حمل مسافر استفاده شده است .این دستگاه ها به نام Snowcat معروف می باشند.

.آرزوی تمامی اسکی بازان سوار شدن بر برف کوب می باشد که با داشتن ارتباطات با مسولین پیست اسکی ، این امر امکان پذیر می باشد و در غیر این صورت قید سوار شدن بر این دستگاه را باید زد ولی با داشتن اسباب بازی این دستگاه می توان تا حدی به این آرزو رسید.


تهیه و تنظیم : رضا گلبازحق

مربی درجه ۳ اسکی آلپاین

reza.golbaz@skimag.ir


مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *