۰۱ آبان ۱۳۹۸

داخل و خارج پیچ

 

 

خارج پیچ ، داخل پیچ

منظور از خارج پیچ و داخل پیچ چیست ؟

تصور کنید که یک پیچ قسمتی از یک دایره می باشد. وقتی به سمت چپ دور میزنید(خلاف جهت عقربه های ساعت) پای چپ به عنوان پای داخل و پای رأست بعنوان پای خارج در نظر گرفته می شود. که در این حالت پای راست بیشترین فشار را دارد و کار اصلی را در پیچ انجام می دهد.

مقداری دقیق تر بررسی میکنیم . تصور کنید هنگامیکه زیپ کاپشن خود را باز میکنید بدن به دو قسمت از وسط تقسیم می شود. در پیچ به سمت چپ اعضا خارجی شامل اسکی ، دست ، پا ، شونه ، پهلو راست شما می باشد. اعضای خارجی مسؤول نیرو وارد کردن به داخل پیچ برای انجام پیچ بوده و نقش اعضای داخلی حفظ تعادل و  متمایل شدن به سمت خارج پیچ می باشد. کاری که قسمت داخلی نباید انجام دهد متمایل شدن به سمت داخل پیچ یا کوه می باشد و دیگر چرخیدن برای پیچ زدن می باشد.

با نیمه خارجی بدن باید چه حرکتی انجام داد؟

از اسکی ها شروع میکنیم . هنگامیکه شروع به پیچ میکنیم تمرکز و وزن معطوف به اسکی خارجی می باشد. مشخصا به انگشت بزرگ پا خارجی خود فشار بیاورید .این انگشت محل خوبی برای اعمال فشار می باشد زیرا باعث فشار به جلو و همچنین فشار به لبه داخلی اسکی خارجی می شود. بقیه موارد بدن به این قسمت متصل است. فرض کنید که در تمام طول پیچ در این حالت باقی بمانید.  به طبع اسکی در حال حرکت می باشد و شما نیز همراه آن باید حرکت کنید.

مقدار فشاری که به اسکی خارجی خود وارد میکنید بستگی به نوع برف و پیچی که در حال انجام شدن است ، دارد. در برف نرم فشار بر اسکی خارجی می بایست نرم باشد و در برف سفت و شیب فشار زیادی بر اسکی خارجی می بایست وارد شود.

دست و شانه خارجی می بایست به سمت جلو و به سطح برف نزدیک شود .مقداری این وضعیت غریب می باشد ولی در این حالت تعادل شما بر روی اسکی خارجی معطوف می شود. این حرکت باعث تنظیم شدن سطح شانه شده و از متمایل شدن بالا تنه به سمت داخل پیچ ممانعت می شود.

با نیمه داخلی بدن باید چه حرکتی انجام داد؟

دوباره از اسکی شروع می کنیم : اسکی داخلی فشار کمتری نسبت به اسکی خارجی تحمل می کند ولی در تمام طول پیچ همراه شماست. در تمام مرحله پیچ تصور کنید انگشت کوچک پای داخلی شما به سمت برف متمایل می شود.فشار زیادی لازم نیست ولی مقداری فشار در زیر انگشت کوچک پای داخلی می بایست وارد کنید.

برای سبک نگه داشتن پای داخلی می بایست پهلوی داخلی را به سمت بالا بکشید تا در سطح پهلو خارجی قرار گیرد که به سمت پایین متمایل می شود. بسیاری از اسکی باز ها شانه و دست داخلی خود به داخل پیچ متمایل میکنند و دست خود را به سطح برف می کشند. به لطف شکل اسکی و برف نرم این حرکت جواب می دهد اما برای اسکی باز شدن ماهر و قدرتی دست و شانه داخلی را از سطح برف جدا کرده بصورتیکه که محور شانه اَی در حالت خط افق قرار گیرد

یک معیار برای فهمیدن درست انجام دادن حرکت: در طَی چندین پیچ پشت هم سعی کنید که باتوم داخلی را به سطح برف تماس ندهید ، اگر حرکت برای شما سخت است پس بدانید که بالا تنه را به داخل پیچ متمایل می کنید. در عِوَض با استفاده از قدرت عضلات مرکزی وزن را به روی اسکی خارجی انداخته و به همان صورت به اسکی کردن ادامه دهید و مطمئن باشید در این حالت فرم اسکی بهتری پیدا خواهید کرد.

هنگامیکه وزن خود را با نیمه خارجی بدن بر روی اسکی خارجی انداختید و از نیمه داخلی برای تعادل استفاده کردید ، شما وارد دنیای جدیدی از اسکی شده اید.

 

 

  • کل بدن به سمت داخل پیچ متمایل شده است . پهلو و شانه به داخل پیچ متمایل شده است.
  • وزن بر روی پای داخل پیچ می باشد ( در اینجا پای چپ اسکی باز)
  • به دلیل اینکه وزن بر روی اسکی داخلی می باشد اسکی داخلی سریعتر از اسکی خارجی می پیچد.
  • برف بیشتری از زیر اسکی داخلی نسبت به اسکی خارجی بلند می شود.
  • سطح دست داخلی پایین تَر از دست خارجی می باشد و در نتیجه باتوم با زمین درگیر می شود. (شکل ۱)

                                             شکل ۲   دارای تعادل                    شکل ۱    بدون تعادل

  • وزن بر روی پای خارجی و اسکی خارجی بوده(در اینجا پای راست اسکی باز)
  • اسکی ها در حالت موازی می باشد.
  • هر دو اسکی دارای زاویه لبه یکسان با سطح برف می باشند.
  • دستها ، پهلو ها و شانه ها در یک سطح قرار دارند
  • باتوم داخلی درگیر با برف ندارد
  • عضلات شکمی در حفظ تعادل ایفای نقش میکنند . (شکل ۲)

By: Karin Kirk    

تهیه و ترجمه : رضا گلبازحق

مربی درجه ۳ اسکی

reza.golbaz@skimag.ir

 

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. مجاوريان

    (بسیاری از اسکی باز ها شانه و دست داخلی خود به داخل پیچ متمایل میکنند و دست خود را به سطح برف می کشند )
    سطح دست داخلی پایین تَر از دست خارجی می باشد و در نتیجه باتوم با زمین درگیر می شود. (شکل ۱)
    لطفا در مورد تفاوت این دو توضیح بیشترى بفرمایید
    ممنون

    پاسخ
    1. رضا

      با سلام و با تشکر از توجه شما به مقاله
      همانطور که در حرکت درست در شکل ٢ محور های دست ، شانه و لگن اسکی باز که با خط چین قرمز نمایش داده شده ، در راستای خط أفق بوده ولی در شکل ١ محور ها به سمت داخل پیچ متمایل شده و در نتیجه دست داخل پیچ نزدیک زمین شده و در پی آن باتوم به زمین کشیده می شود . از لحاظ تجربی این دسته اسکی باز ها برای ممانعت از برخورد باتوم به زمین مجبور به خم کردن مچ دست خود به عقب می شوند و در نهایت باعث خستگی در مچ دست می شود

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *